Varför är jordgubben så nyttig?

Jordgubben är precis som andra bär fiberrik och hjälper magen att må bra. Den höga fiberhalten gör även att bären mättar.

Jordgubbar kan skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar. Bl a medverkar fibrerna till att hålla det farliga kolesterolet på en bra nivå.

Äter man mycket gubbar får man även i sig en stor mängd C-vitamin. Detta är påvisat att minska risken för olika cancerformer. Detta beror på att C-vitaminet är en antioxidant som motarbetar de farliga radikalerna. Dessa är som ett gift i kroppens celler och kan förstöra cellväggarna och därmed öppna väg för en rad sjukdomar. Även fibrerna i sig själva kan motarbeta olika cancerformer. Kostfibrer ser till att tarmarna rör sig snabbare och på så sätt gör sig kroppen fortare av med farliga ämnen. Samtidigt blir fibrerna näring åt de nyttiga tarmbakterierna och konkurrerar ut de farliga. Gallsyrekoncentrationen blir lägre och tarmslemhinnan utsätts inte för så många skador.

Den flitige jordgubbsätaren blir inte förkyld och får infektioner lika ofta som andra. Förkylningsfrekvensen kan minska med 60%. Fibrerna hjälper även till med att stärka vårt immunförsvar och vi håller oss mera friska. En stor del av vårt immunförsvar sitter i tarmen och det är där som fibrerna gör mest nytta.

Forskare vid UCLA-universitetet i Kalifonien har konstaterat att ett rikligt C-vitaminintag kan öka livslängden med 35%.

Jordgubbar är järnrika, vilket underlättar transporten av syret i de röda blodkropparna. Blodbrist, anemi, är särskilt vanlig bland kvinnor och ger trötthet.

Ät mer Jordgubbar

Kalium finns det mycket av i jordgubbar. Denna mineral behövs för att balansera det salt vi stoppar i oss. Vidare reglerar kalium vatten-syrebalansen. Vitaminet folacin finner vi i jordgubbar. Det är nödvändigt för bildandet av nya blodkroppar. Brist på folacin ger blodbrist.

Jordgubbar anses förebygga:

Näringsämne per 100 gram:

Ur Anna och Gunvor Lindvalls bok Frukt & Bär